Lissabon

Nu har jag vart i Lissabon i 3 dagar, jag har kommit i ordning i lägenheten jag bor i och det känns helt okej. Dessa tre dagar har varit rätt intensiva så därför har jag inte bloggat, men jag hoppas ni förstår. 

Jag bor i en lägenhet precis vid ett Zoo här i Lissabon, med 4 rumskompisar vi är 4 tjejer och en kille. Två stycken kommer från polen, delvis min rumskompis som jag delar rum med, en annan tjej kommer från Österrike och killen kommer från Frankrike. Alla har vi verkligen olika personligheter men jag hänger mest ihop med dem polska tjejerna och vi har verkligen en bra sammanhållning. 
 
Första dagen jag kom hit så var jag så trött, men jag blev upphämtad av en tjej på flygplatsen som går på skolan som jag ska gå på och hon körde mig till lägenheten och sen visade hon mig runt på skolan som jag ska gå på, därefter så körde hon mig till Lidl så jag fick handla lite mat och sen tillbaka till lägenheten. På kvällen där så gick jag ut med mina rumskompisar och tog några öl, träffade även massa andra nya människor och alla är verkligen så trevliga här.
 
Det är jag och en av dem polska tjejerna som inte har börjat skolan än förens nästa vecka så vi spenderar mesta tiden av dagarna tillsammans. Igår så skulle vi hämta ut hennes metro kort och sen åkte vi till min skola för att jag skulle ha ett möte samt besöka "Kindergarden" som jag ska praktisera på, det är en katolsk förskola här i Lissabon som ligger rätt nära min skola så det är lätt att hitta. Därefter så skulle vi fixa ett erasmuskort till mig så att jag kan gå på events utan att betala för mycket. Vi åkte till stället vi skulle gå av på, vi gick ut fel väg och sen var vi alldeles för lost. Vi gick och gick och trodde att vi skulle komma till rätt ställe, men de gjorde vi aldrig, istället hade vi gått tillbaka till en annan metrostation, vi hoppade på där och åkte tillbaka till Baixa som vi skulle vara på från början och gick ut rätt väg, när vi väl kom fram till Erasmuskontoret var det såklart stängt och jag var jättehungrig... På kvällen satt vi bara hemma och drack lite öl och snackade jag och en av dem polska tjejerna.
 
Idag åkte vi tillbaka till Erasmuskontoret för att fixa erasmuskortet idag, och det var öppet. Vilken lättnad. vi fixade Metrokort till mig, eller ah vi stog och köade hur länge som helst för att lämna in "application form" och kan hämta ut kortet imorgon, därefter så åkte vi till Lidl för att handla och nu blir det att laga mat.. jag tycker det är jättesvårt att laga något här eller ja hitta något, för här har dom inte såser och jag har sås till alllt hemma.. så de blir rätt torrt eller så blir det väldigt mycket tomat, för tomatsås har dem alldeles för mycket här.. 
Nu blir det mat och jag ska försöka uppdatera imorgon igen. 

 








RSS 2.0